Det hadde virket som en god idé å bo rett ved siden
av Den Blå Moské. Bo i Sultanahmet, midt i den gamle delen av Konstantinopel,
tett på attraksjonene man hadde tatt seg mål av å besøke. Kjenne historiens
sus. Ved soloppgang var jeg ikke like sikker på ideens fortreffelighet.
Selvsagt visste jeg at det ville komme bønnerop fra moskeen med jevne mellomrom,
men at de skulle være så kraftige klokken fem om morgenen, og at høytaleren
tilsynelatende skulle befinne seg under balkongen min, var likevel litt
uventet.
Den Blå Moské sett fra et vindu i Hagia Sophia. Været var upåklagelig. |
Attraksjoner og
sånn
I Sultanahmet er det tre store attraksjoner det skal
godt gjøres å komme utenom, og de ligger på rekke og rad. Den Blå Moské (som for
øvrig er grå på utsiden), Hagia Sophia (kirke fra 500-tallet som ble omgjort til
moské noe senere, før den ble museum da Atatürk kom til makten) og ikke minst
Topkapi-palasset, der sultanen bodde i gode, gamle dager.
Jeg skal virkelig ikke begynne å ramse opp
historiske hendelser, antall minareter og generelle betraktninger rundt
flisleggingen i haremet på Topkapi, utover å konstatere at flislegging, det kunne
de på 1500-tallet. Det er altfor mye å ta tak i, dette er en by som har vært i
begivenhetenes sentrum i flere tusen år, og håpløst å gå løs på i detalj i en så
tøysete reiseskildring som denne. De som har interesse av den slags får ta en
tur på biblioteket, der finner man en rekke årstall. Men jeg konstaterer at
stedene var verdt å besøke, og at runetegnene som vikingene i sin tid risset
inn i Hagia Sophia knapt er verdt den omtalen de har fått i
alle guidebøker.
Et godt tips, i den grad man er mottagelig for
slikt, er å kjøpe et 72-timers museumskort om man har tenkt å være en smule
kulturell. Det koster like mye som to museumsbesøk, du slipper billettkøen og
kommer inn på en rekke steder. Aller viktigst: Gå tidlig på dagen! Én time
etter åpningstid er det håpløse tilstander, du går i en eneste kontinuerlig kø,
irriterer deg mer og mer, og ender opp med å hate omgivelsene generelt og
menneskeheten spesielt.
"Hele folket i arbeid!" |
Store deler av James Bond-filmen ”From Russia with
love” (1963) er spilt inn i Konstantinopel. Blant annet er det en scene der
Sean Connery sniker seg inn i den sovjetiske ambassaden, som tilfeldigvis
ligger over et underjordisk vannreservoar. Bassenget der scenen ble spilt inn er
Basilica Cistern, et vannreservoar fra 500-tallet, ganske svært, der taket
holdes oppe av 336 marmorsøyler. Ligger rett ved siden av Hagia Sophia.
Meget forseggjort lyssetting, stemningsfullt og barmhjertig svalt på en varm dag. |
Bilkjøring i
Konstantinopel
Vi hadde kun vært i Konstantinopel et knapt døgn, og
ikke satt oss inn i så mange finesser. Hadde bord på en restaurant på andre
kanten av byen. En venninne hadde snakket i sterkt negative ordelag om trikk og
buss her. Da venninnen er politiker og programforpliktet til å være positiv til
kollektivtransportens mange velsignelser, trodde vi på henne når hun fortalte
om det motsatte. Taxi var, viste det seg, verre.
En av de mest spennende tingene med Konstantinopel
er møtet mellom øst og vest, mellom nytt og gammelt. Ikke alt er like
vellykket. Gatenettet i Konstantinopel ble utviklet rundt tusen år før den
første bilen ble oppfunnet, og kombinasjonen antikvarisk og labyrintaktig
gatenett og moderne biltrafikk er ikke en utpreget lykkelig symbiose.
Skjult perle rett ved siden av Hagia Sophia: En hotellbakgård som viste seg å være en oase av ro og stillhet. Yesil Ev ligger i Kabasakal Caddesi 5 |
De innfødte ser i tillegg på trafikkregler som
generelle forslag og forsiktige innspill, mer enn et regelverk man må forholde
seg til. Enveiskjøringer og vikeplikt? Morsom idé! Parkeringsregler og
konseptet høyrekjøring? Humre, humre! En kjøretur i Konstantinopel er
nervepirrende, og innebærer kjøring på fortau, millimeterpresisjonskjøring
mellom vegger og møtende biler, rygging i høy hastighet og ”nær døden”-opplevelser
hvert annet minutt. Trafikken står overalt. Man kommer seg videre ved å kjøre
en hvilken som helst gate der det går an å kjøre, med den filosofien at det er
bedre å være i bevegelse i en hvilken som helst retning, enn å stå stille.
Slik viklet vi oss inn i et slumområde ved foten av
Atatürkbroen. Mye trist å se. Berg av søppel i gatene, falleferdige rønner, fillete
unger som lekte, åpenbar fattigdom. Turistkontoret i Konstantinopel ville
mislikt sterkt at taxituren gikk nettopp her. Med ett sto vi fast i en
knipetangsmanøver, med en lastebil på høyre side, en personbil klistret opp i
venstre side, og en varebil på skrått imot oss. Biler foran og bak. Jeg slo fra
meg ethvert håp om å rekke restauranten, og inntok en depressiv holdning. Når
taksisjåføren så nærmest kjørte sikksakk med bitte små rykk og klarte å komme
seg ut av floken og videre, uten at noen av bilene fikk en skramme, ble jeg
oppriktig imponert. Fyren fikk rikelig med tips, dels i anerkjennelse for kjøreegenskapene,
dels i ren lettelse over fremdeles å være i live.
Utsikten fra Mikla på Pera Hotell er storslagen, og krever høflig antrekk og boblevin. |
Mikla Restaurant
Oppe på høyden ved Galata ligger Pera Hotel, som er
et av de mer møblerte hotellene i Konstantinopel, for øvrig det eneste hotellet
jeg har vært på der man må gå igjennom metalldetektor i lobbyen. På toppen av
hotellet, en av de høyeste bygningene i byen, ligger restauranten Mikla, et
gourmetsted som har redefinert det tyrkiske kjøkkenet. Kjøkkensjefen her har
arbeidet i Finland og Sverige, og har så vidt jeg har forstått tatt med seg mye
av filosofien som kjennetegner det nye nordiske kjøkkenet. Derav navnet Mikla,
som i Miklagard, det norrøne navnet på Konstantinopel.
Har sjelden inntatt en aperitiff med så god utsikt.
Vi fikk med oss solnedgangen over Konstantinopel før vi satte oss til bords. Vi
gikk for en såkalt tasting meny, en syvretter med innlagte små overraskelser.
Utelukkende tyrkiske viner. Det var kanskje det mest overraskende under
middagen. Jeg visste at Tyrkia har gode råvarer og et spennende kjøkken, men at
de også har et rikholdig tilbud av viner av høy kvalitet, var overraskende. Da
jeg kom hjem sjekket jeg utvalget av tyrkisk vin på Vinmonopolet. To stykker.
Konklusjonen ble at Tyrkia lager masse god vin, men de beholder den selv.
Langtidskokt lammeskank med røkt auberginepuré, ferske mandler, Kayseri Sucuk og Tuzlu yoghurt. Kayseri Sucuk er, tror jeg, det brune nederst til venstre. Aner ikke hva det var, men godt var det. |
Middagen var fantastisk, og var preget av at råvarene
sto i høysetet, de hadde hovedrollen, og de fine smakene ble ikke overdøvet av
krydder. Først rå og marinerte grønnsaker. Grillet sardin bakt inn i
olivenflatbrød. Tørket og saltet oksefilet med humus. Ovnsbakt hvit fisk med
asparges, brede bønner og fikenvinaigrette. Lammeskank med røkt aubergine, yoghurt
og ferske mandler. Anatolsk råmelksost med honning. Rispudding med sur
eplesorbet og jordbærkjeks. Avsluttet måltidet med en fem år gammel fatlagret
raki, det tyrkiske nasjonalbrennevinet som er krydret med anis.
Deler av desserten bestod av ris i krem som var smakt til med kanel. Smakte som risengrynsgrøt. |
To be continued…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar